Kanelbullar!

Såhär gjorde jag mina kanelbullar


ingredienser


Ingredienser:

25 g jäst (för söta degar)
75 g smör (smält)
2 ½ dl mjölk
½ dl strösocker
1 krm salt
1 tsk kardemumma (malen)
ca 6-7 dl vetemjöl

Fyllning:

Flytande margarin
ca 1 dl strösocker
ca 1-2 tsk kanel

Pensling:

1 ägg



Do like this:

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken i det smälta smöret och värm till fingervärme - 37 grader. Det får inte vara för varmt för då kommer degen inte jäsa!

Vispa ner liiite av degvätskan i jästsmulorna så att det blandas fint. Rör sedan ner resten och tillsätt salt, socker och kardemumma.

Börja blanda i lite mjöl åt gången, när det börjar bli "segt" kan man använda händerna eller elvispen med degkrokarna - eller allra helst en köksmaskin. Degen ska bli mjuk och fin :) Lägg över en handduk och låt jäsa i 30 minuter.


en jäst deg


När degen jäst till ungefär dubbel storlek, kavla ut den i en rektangulär platta, gärna så tunn som möjligt! Bred ut det flytande smöret över hela plattan, strö sedan på socker och kanel efter egen smak (själv gillar jag mindre socker och mer kanel). Rulla ihop plattan till en lång orm! Skär sedan ca 1-1½ cm tjocka skivor.


en lång orm


Lägg skivorna i bullformar på en plåt med snittytan uppåt. Låt jäsa under en handduk ca 30 minuter.





Vispa upp ägget och pensla försiktigt på äggen. Strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 8-10 minuter.





Låt sedan ett litet kakmonster som Nikki äta upp bullarna! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback