Alla har dom. Väl?

Tvångstankar är hemska och jag tycker otroligt synd om människor som lider av tvångstankar. Kommer ihåg när Outsiders började gå på tv så handlade ett av de första programmen om just tvångstankar och jag har sett massor med dokumentärer om det i mina dar. Oftast handlar det om att man har ett kontrollbehov, man måste låsa dörren och sen känna på handtaget ett visst antal gånger, eller man måste tvätta händerna femtioelva gånger i timmen.

Jag lider inte av tvångstankar. Det kan jag inte säga. Men en mild version av det, kanske..

Nog handlar det om kontroll när jag måste sova 8 timmar per natt? Kom nyss på mig själv med att sitta och räkna timmar och minuter tills jag måste ligga i sängen och släcka lampan för att jag ska få mina åtta timmar. Klockan ringer 7.50 imorgon.. Vill alltså somna innan 23.50 ikväll. Då ska jag ju ha släckt iallafall tjugo minuter innan dess för att försäkra mig om att jag verkligen sover tio i. Kanske vill jag läsa en stund innan jag somnar och sen tar det ju sin tid att borsta tänderna och tvätta bort sminket. Alltså har jag ca en tio minuter på mig att göra allt jag nu ska göra innan lampan ska vara släckt. Men sen är jag lite tidsoptimist och tror att jag är mycket snabbare än vad jag faktiskt är. Också slutar det med att jag när klockan slår 00.00 fortfarande ligger och läser, tittar på klockan och får smärre panik över att jag redan är inne på första timmen då jag egentligen borde sovit! Och sen ligger jag där och tänker "nu måste jag somna, måste! annars kommer jag vara sååå trött imorgon. sov sov soooov nu då!".

Nej, jag är inte knäpp. Utan jag tror faktiskt att alla har någon egen liten tvångstanke som följer dom. Inte sant? Sen har vi ju tvångstankar light - som att man måste gå på dom vita strecken på övergångsstället, man får inte gå på A-brunnar (klassiker), om man kliar sig på högerhanden måste vänsterhanden också få sig ett litet scratch fär att det inte ska bli "ojämnt". Det är ganska kul egentligen, att veta vad som försigår i folks huvuden.

Så, vad är din?


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har utvecklat en mycket störig tvångstanke på senaste tiden. Jag tror var och varannan dag att jag inte har låst dörren när jag går hemifrån eftersom jag inte har något minne av att jag har gjort det. Givetvis är dörren låst varje dag när jag kommer hem, men då har jag suttit och oroat mig hela dagen. Försöker nu lära mig att fokusera på att jag låser dörren på morgonen så jag har ett minne av det under dagen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback